popek w masce xd
Hipoksja – co to jest i do czego jest potrzebna
Listopad 8, 2016

Tajemnica szybkości – trening plyometryczny ( dynamiczny )

trening pylometryczny

dynamikaTajemnica szybkości – Trening plyometryczy!

Ostatnio wspomnieliśmy o koordynacji i jej roli w treningu. Dzisiaj zajmiemy się również istotną kwestią treningową której w wielu sportach nie można pominąć. Mowa tu o treningu plyometrycznym (dynamicznym). Jeśli naszym celem jest zbudowanie szybkości, pobudzenie układu nerwowego do szybszego działania to trening skoczności powinniśmy wpisać w naszą rutynę tygodniową aby nasza szybkość poszybowała w górę. Plyometrii nie powinno się pomijać w sportach wydolnościowych gdyż poprawa transport tlenu w mięśniach oraz zapewnia lepsze ich „smarowanie”. W bieganiu na przykład jak najkrótszy kontakt z podłożem odgrywa kluczową role. Im dłuższy kontakt stopy z podłożem tym większa strata czasu. Dzięki plyometrii biegacze ograniczają ten czas do minimum. Ich mięśnie kurczą się i rozkurczają w bardzo krótkim czasie dzięki czemu ich stopy działają prawie jak sprężyny. Stopa, dobrze znanego wszystkim, Usaina Bolta przy sprincie ma kontakt z podłożem 0,08s.

Trening dynamiczny jest bardzo zaawansowany i nie powinno robić się go bez odpowiedniego przygotowania. Na wstępie powinniśmy zadbać o takie parametry jak elastyczność, stabilizacja, wytrzymałość, siła. Kiedy więc jesteśmy gotowi na taki trening?

Najważniejsze aby nasza sylwetka była w osi i żebyśmy nie wychodzili poza zakresy ruchu ( jest to kluczowe ). Jeśli jesteśmy wstanie utrzymać te wartości to znaczy, że nasz organizm jest dobrze przygotowany. Mając wypracowane solidne fundamenty możemy myśleć o wprowadzeniu plyometrii do naszego cyklu. Musimy pamiętać również o odpowiedniej rozgrzewce poprzedzającej trening przygotowującej nasz aparat ruchu do pracy w maksymalnym obciążeniu. Przechodząc do ćwiczeń powinniśmy być w pełnym skupieniu aby trening był bezpieczny. Ze względu na intensywność ćwiczeń po każdym treningu mocy należy zrobić przynajmniej 48h przerwy. 2-3 treningi dynamiczne tygodniowo jest to optymalna ilość aby się odpowiednio regenerować. Forma treningu i ćwiczenia powinny być dobrane pod daną dyscyplinę aby zoptymalizować efekty jakie chcemy osiągnąć.
Ćwiczeń jakie możemy zastosować jest multum i głównie zależą od dyscypliny jaką trenujemy i naszej kreatywności. Dobierając ćwiczenie pamiętajmy o TRZYMANIU OSI i ODPOWIEDNIEMU ZAKRESU RUCHU w stawach aby nie robić sobie krzywdy.

Podstawowe ćwiczenia jakie możemy wykonywać to wyskoki obunóż z podciąganie kolan do klatki, wyskoki obunóż z pracą tylko w stawie skokowym, wskoki na skrzynie itp.
Większość ćwiczeń można modyfikować.

Plyometria dobrze zastosowana przyniesie wiele profitów. Staniemy się szybsi bardziej wytrzymali i będziemy szybciej reagować na bodźce.

Jeśli nie stosujesz ćwiczeń dynamicznych w swoim treningu pomyśl jak mógłbyś je wpleść w swój cykl treningowy.

Jeżeli zaś nie Masz pomysłu na stworzenie takiego treningu i masz jakieś pytania to śmiało pisz, kontakt zawsze mile widziany

Facebook