physioroll
Rolling – czy warto stosować? Jakie efekty daje ?
Sierpień 8, 2016
popek w masce xd
Hipoksja – co to jest i do czego jest potrzebna
Listopad 8, 2016

Wpływ zimna na Nasz organizm – Krioterapia i regeneracja po treningu

krioterapiaaa

Dzisiejszy artykuł będzie poświęcony stosowaniu krioterapii w leczeniu ostrych i przewlekłych urazów oraz zastosowaniu jej do regeneracji organizmu po wysiłku.

Jak dowiedziono, głównym działaniem krioterapii na etapie leczenia jest powodowanie analgezji ( zjawisko zniesienia czucia bólu ), przez zmniejszenie szybkości przewodzenia w nerwach czuciowych i ruchowych.

Krioterapia powoduje również obniżenie odruchów rozciągowych oraz zmniejsza szybkość pobudzenia wrzecion mięśniowych. Zimno także przyczynia się do zmniejszenia poziomu acetylocholiny, a tym samym obniża ból oraz zmniejsza kurcze mięśniowe.

Jeżeli chodzi o zastosowanie leczenia zimnem np. w masażu to jest on wykorzystywany w leczeniu specyficznym- powierzchownych dolegliwości, takich jak zwyrodnienia ścięgien czy zapalenia przyczepów ścięgien. Taki masaż wykonywany może być przez fizjoterapeutę za pomocą kostek lodu bezpośrednio na zajęte urazem miejsca.

Dobrym sposobem na regenerację jest stosowanie zabiegów w kriokomorze. Taki sposób na regeneracje najlepszy będzie dla zawodnika po rundzie mocnych startów w sezonie albo ciężkim obozie przygotowawczym do sezonu.

kriokomora

Wpływ zimnych zabiegów na Nasz organizm :

Działanie zimnej temperatury na Nasze ciało obniża znacznie temperaturę skóry, mięśni czy też tkanek. Po zastosowaniu takiego zimna w pierwszej kolejności zmniejsza się znacznie przepływ krwi, zwalnia przemiana materii i spada zapotrzebowanie energetyczne. Następnym procesem jest zmniejszenie średnicy naczynek krwionośnych powierzchownych, a naczynia krwionośne głębokie zwiększają swoją średnicę. Taki zabieg powoduje ukrwienie mięśni zaraz po wyjściu z kriokomory czy też zimnej wody i utrzymuje się nawet kilka godzin po jego zastosowaniu.

Na skutek zwiększonego przepływu krwi nasze mięśnie i tkanki otrzymują dużą ilość tlenu. Również zwiększa się nasz metabolizm, gdzie usuwane są przez niego szkodliwe produkty przemiany materii. To przyczynia się do obniżenia ilości mleczanów i w rezultacie znacznego złagodzenia bólu mięśniowego.

Poruszając tematykę wpływu zimna na nasz organizm warto zwrócić uwagę na systematyczne branie ZIMNYCH KĄPIELI – ważne jest by takie kąpiele stosować regularnie co przekłada się w dużej mierze na komfort psychiczny u zawodnika, a także ma duży wpływ na SEN.

Takie zabiegi kąpielowe warto jest stosować po treningach, nigdy przed treningiem.

zimna kapiel aaa

Efekty stosowania zimna:

  • uśmierzenie, zmniejszenie bólu
  • zmniejsza stan zapalny i obrzęki
  • poprawia krążenie krwi, przekrwienie tkanek, drenaż limfy i żylny
  • zmniejsza skurcze mięśni i napięcie mięśniowe ogólne
  • poprawienie metabolizmu
  • szybsza eliminacja metabolitów wyprodukowanych podczas ćwiczeń
  • skrócenie czasu leczenia przeciążeń, urazów i kontuzji, prewencja przed przeciążeniami

 

Jak widać po Naszych krótkich przemyśleniach oraz analizach wpływu leczenia oraz regeneracji zimnem na organizm są jak najbardziej na TAK!

Wielu sportowcom na zawodach sportowych polecamy metodę regeneracji zimnem, również Sami często stosujemy zimne prysznice czy też kąpiele w celu regeneracji 🙂

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat krioterapii i o sposobach stosowania jej w warunkach domowych zapraszamy do Nas na facebook’a gdzie można zostawić Nam wiadomość lub skorzystać z formularza na stronie w celu zadania Nam pytania !

 

 

Facebook